هدف گذاری یا سیستم سازی؟ مسئله این است!

برخی از مهم ترین ایراداتی که هدف گذاری داره این ها هستند:

  • همه می خواهند برنده باشند. در میادین مختلف رقابت، هم برنده ها و هم بازنده ها، هر دو هدف داشتند. پس اصولا هدف گذاری تضمینی برای نتیجه گیری نیست. همه ورزشکارهای المپیک مدال طلا می خواهند.
  • اهداف از جنس نتیجه هستند. دستیابی به هدف با پیشرفت مداوم سازگار نیست. دست یابی به هدف یک دگرگونی کوتاه مدته. بعدش یا باید هدف دیگری تعریف کنی و یا خواه ناخواه دچار انحراف یا رخوت در کار یا زندگی خواهید شد.
  • هدف ها شادی زندگی تان را می گیرند. به نظر عجیبه نه؟ وقتی شما خودتون رو درگیر رسیدن به هدفتون می کنید، معمولا فراموش می کنید که باید از زندگی لذت هم برد. خوشحالی خودتون رو نا خودآگاه تا زمان رسیدن به هدف تون به تعویق می اندازید. این تازه برای وقتیه که به هدف تون برسید. اگر شکست بخورید که اوضاع بدتر هم خواهد شد.
  • دنبال کردن هدف، بازی با احساسات. دنبال یک هدف بودن یعنی بالا و پایین شدن احساست ما به نسبت دوری یا نزدیک شدن به اون هدف. از اونجایی که خیلی وقت ها کنترل شرایط کار از دست ما خارجه، ناخودآگاه کنترل احساسات ما هم از دستمون خارج میشه و این حس خوبی نیست.

پس چه باید کرد؟ برای رفع ایراداتی که بر شمردیم، بهترین روش ساخت سیستم است.

سیستم سازی

سیستم ها برای ایجاد پیشرفت مداوم بهترین هستند. اون وقت دیگه مسئله شما برد و باخت نیست، تلاش مداوم برای بهتر و بهتر ساختن سیستم تونه. زمانی که شما سیستمی را درست طراحی کرده باشید، برای حل مشکلات و اصلاح نتایج ناخواسته، تنها کافیه که ورودی ها رو دستکاری کنید و اجازه بدید که سیستم خودش خروجی رو تولید کنه. پس خیلی راحت، با تحلیل نتایج خروجی سیستم نسبت به تغییرات مختلفی که در ورودی می دهیم، مشکلات مون را ریشه ای حل می کنیم. اگر شما عاشق فرایند انجام کارتان (سیستم سازی) شوید، اون وقت در طول مسیر پیشرفتتون همیشه شاد و خوشحال خواهید بود. چون سیستم یک فرایند در جریان است و برای لذت بردن از اون کافیه که در جریان قرار بگیرید و نیازی نیست تا موعد مشخصی منتظر بمانید که آیا به هدفی برسید یا خیر. در سیستم، احساسات شما نیز پایداری خوبی خواهند داشت، چون شما از ادامه بازی تان لذت می برید نه از نتیجه بازی تان.

هدف ها بی ارزش نیستند. آنها برای برنامه ریزی پیشرفت هایمان خوبند. اما این سیستم ها هستند که پیشرفت ها را واقعا می سازند پس سیستم داشتن بسیار مهم است. اما آنچه تفاوت ها را می سازد، پایبندی به فرایند سیستم تان است.