تن خود را بهینه کنید

نفس بکشید

تعجب نکنید. منظورم این نیست که تا امروز نفس نمی کشیدید و حالا می خوام بهتون نفس کشیدن یاد بدم. منظورم تکنیک خاصی از تنفس هست که در یوگا هم معمولا به اون اشاره می شه و اجرای منظم روزانه اون در عین راحتی، تاثیر شگفت انگیزی هم بر روی بهبود عملکرد مغزی شما خواهد گذشت. روش اجراش هم خیلی ساده است. روزانه یک تا سه مرتبه (هر چقدر براتون مقدوره) در یه وضعیت راحت قرار بگیرید و 10 بار به این شیوه نفس بکشید:

به نسبت 1 شماره نفس بکشید (دم)

به نسبت 4 شماره نفس خود را نگهدارید

و درنهایت به آرامی و به نسبت 2 شماره هوا را از شش هایتان بیرون بدهید (بازدم)

 مثال: اگر نفس کشیدنتون 4 شماره طول کشیده، 16 شماره اون رو نگهدارید و در 8 شماره به آرامی آن را بیرون دهید.

غذاهای مغزی بخورید

غذاهایی رو خریداری کنید که ارزش غذایی بالایی دارند. سرشار از مواد معدنی، ویتامین و فیبر بوده و تا جایی که ممکنه خالی از چربی های مضر، قند و مواد نگهدارنده باشد. یه اتفاق خوبی که توی این چند سال اخیر افتاده اینه که بر اساس قانون، تقریبا تمام مواد خوراکی دارای یک نشانگر تصویری ارزش غذایی روی خودشون هستند که به کمک رنگ های به کار رفته در آن می تونید به سرعت ارزش غذایی و میزان مواد مضری که باید در مصرف محدودشون کنید را تشخیص دهید.

نشانگر سیب سلامت

ولی به عنوان یه راهنما، هر چقدر غذایی را که تهیه می کنید، از پیش آماده سازی کم تری بر روی آن انجام شده باشه، سالم تره. این یعنی مواد نگهدارنده کم تر، قند کم تر و نمک کمتر.

آب بنوشید

بسیاری از ما آب کافی نمی نوشیم. حواستون به مقدار آبی که روزانه می نوشید باشه. تلاش کنید هر روز صبح بلافاصله پس از بیدار شدن یک لیوان آب هم دمای محیط بنوشید. در طول روز هم همیشه آب سالم همراه خود داشته باشید تا بتوانید تا حد امکان از آب معدنی های بسته بندی شده در بطری های پلاستیکی استفاده نکنید زیرا که در بسیاری از موارد در طی زنجیره طولانی انتقال آنها از کارخانه تا رسیدن به دستان من و شما بی توجهی های بسیاری صورت می گیره که نه تنها کیفیت اونها را پایین می آره، بلکه حتی آب را به مواد مضر هم آلوده می کنه. یه نمونه بسیار ساده این بی توجهی ها انبار شدن های چند باره و حمل و نقل آنها در محیط های بدون سقف و زیر نور مستقیم آفتاب هست که خودش اصلی ترین عامل آزاد شدن مواد شیمیایی مضر از ترکیبات پلاستیک بطری در آب داخل اون هاست.

چای بنوشید

چای حاوی ماده ای به نام پولی فنل است که خواص زیادی برای سلامت ما دارد. البته توجه داشته باشید که اولا در نوشیدن چای زیاده روی نکنید. دوم این فاصله زمانی نوشیدن چای با وعده های غداییتان را رعایت کنید تا در جذب آهن در بدنتان اختلال ایجاد نشود و آخر از همه این که اگر از نظر پزشکی از آن منع شده اید، نظر پزشک را ارجح بدانید.

از روی صندلی برخیزید

امروزه شغل های زیادی هستند که ما رو ناچار به نشستن ساعت های طولانی بر روی صندلی می کنند. در تحقیقات متعددی که در این باره انجام شده نشان داده شده است که نشستن های طولانی مدت بر روی صندلی برای بدن بسیار مضر هستند. حتی در برخی موارد درجه زیان نشستن های طولانی را با مضرات سیگار کشیدن مقایسه می کنند. راه حل در امان ماندن از این آسیب ها آسان است، تلاش کنید که در محل کار و خانه، به ازای هر ساعت نشستن و بی تحرکی، دست کم 2 تا 5 دقیقه بایستید و یا قدم بزنید. به همین سادگی!

ورزش کنید

لازم نیست حرفه ایی باشید. فقط کافیه که یه برنامه منظم برای انجام هر نوع ورزشی که دوست دارید تنظیم کنید. بهترین کار برای متعهد شدن به انجام ورزش، تشکیل یه گروه از دوستانه که با همراهی هم به ورزش مشغول شوید. این جوری هر زمان که بخواهید تنبلی کنید، همراهی دوستانتان شما را منصرف خواهد کرد.

خوب بخوابید

خواب یکی از مهم ترین بخش های زندگی روزانه ماست. سبک زندگی امروزه ما باعث شده که تا دیر وقت بیدار بمونیم و هر زمان هم برای کاری وقت نداریم اولین چیزی را که قربانی می کنیم ساعات خواب مفیدمون هستند. اینترنت گردی بی هدف و پرسه زدن در شبکه های اجتماعی تبدیل به اعتیاد روزمره دسته زیادی از مردم، به خصوص نسل جوان، شده که بدون تردید اولین دشمن زمان و پیرو آن خواب ما هستند. خواب خوب خوابی است که 3 تا فاکتور رو هم زمان داشته باشه:

به موقع باشد: هر چقدر هم که در روز بخوابید جبران بی خوابی شب را نخواهد کرد پس تا دیر وقت بیدار نمانید.

کافی باشد: طول مدت خواب مهم است، هر چند که نیاز انسان های مختلف به خواب از نظر مدت متفاوت است ولی به عنوان یک راهنما، کم تر از 7 ساعت در شبانه روز نباشد.

پیوسته باشد: عمق خواب یکی از موارد تعیین کننده کیفیت خواب است. خواب های منقطع و بیدار شدن های متوالی مانع عمیق شدن خواب و سم زدایی موثر بدن در طول شب خواهد شد. اگر در خوابیدن پیوسته در شب مشکل دارید حتما به دنبال پیدا کردن دلیل و رفع موانع اون باشید. تاثیرات مثبت یک خواب عمیق و راحت آنقدر گسترده و زیاده که مطمئن باشید ارزش زمان گذاشتن و هزینه کردن را دارد.