ذهنتان را بهینه کنید

تکنیک های ساده ای هستند که به کمک اونها می تونیم ذهن خودمون رو طوری تنظیم کنیم که در بهترین حالت خودش باشه. این کار مثل تنظیم موتور برای ماشین می مونه. اگه درست انجام بشه خود به خود تعدادی از مشکلاتمون ناپدید می شند و از رخ دادن مشکلات ریز و درشت زیادی در آینده جلوگیری خواهد شد. چون نمی خوام طولانی بشه مطلب، کوتاه و تیتر وار اون ها رو در ادامه براتون می شمارم. ولی فراموش نکنید که با وجود ظاهر ساده بعضی از این کارها، نتایجشون می تونه درخشان باشه. خصوصا اگه روزمره انجام بشه.

هرگز تاثیر کارهای کوچکی رو که هر روز انجام می دید رو دست کم نگیرید

 

روزتون رو با یک جمله الهام بخش آغاز کنید

جمله ای رو انتخاب کنید که برای شما الهام بخش باشه. چیزی که حالتون رو خوب می کنه و ذهن تون رو در وضعیت خوب و مثبت قرار می ده. از جمله های کلیشه ای و قشنگ تلگرامی و اینستاگرامی چیزی براتون حاصل نمی شه. با خودتون خلوت کنید. به گذشته تون فکر کنید. ببینید چه وقت هایی بهترین حالتون رو داشتید. خصوصیت های مشترک اون ها را پیدا کنید. یه ترکیب شخصی بسازید که براتون اون حال خوب رو زنده کنه. اصلا مهم نیست که ترکیبش چقدر ادبی و یا هنری باشه. مهم اینه که برای شما معنی داشته باشه. یادتون باشه این جمله مال شماست، پس تنها و تنها به خودتون ربط داره.

جمله بنجامین فرانکلین: ((امروز چه کار نیکی را باید انجام دهم))

 

پیشگیرانه رفتار کنید

ساعت های ابتدایی روز، معمولا بهترین بخش آن هستند پس تا می توانید از اون ها استفاده کنید. اون ساعت های طلایی رو صرف رسیدن به اولویت های خودتون کنید نه دیگران. پرسه زدن در اینترنت و شبکه های اجتماعی بهترین راه برای هدر دادن زندگی و سپردن اختیار زندگی خودتون به دیگرانه. روزتون رو با تمرکز بر اولویت های مهم اون روزتون شروع کنید. (بعدا براتون درباره روش های تمرکز بر اولویت های روزانه خودتون خواهم نوشت)

 

کتاب بخونید

حتی اگر شده روزی یک صفحه. مطالعه هوشمندی شما را افزایش داده، توان مغزیتان را بیشتر کرده و حتی توان هم دردی تان با مردم را افزایش می دهد. یکی از بزرگترین نقاط ضعف مردم ما فرار از مطالعه است. یادتون باشه کتاب خوندن با خوندن صفحات بی ارزش خبرهای جنجالی هنرپیشه ها یا اخبار سیاسی یا ورزشی فرق داره.

 

خودتون رو پاسخگو کنید

یه شریک یا مربی انتخاب کنید. اگر براتون ممکن نیست یه فرد قابل اعتماد پیدا کنید. اهداف خودتون رو با اون در میان بگذارید. این طور خودتون هم بیشتر به حرف ها و تعهداتتون پایبند خواهید بود.

(یه کلک یادتون بدم؟ اگر با طرفتون یه کم رودروایسی داشته باشید، بیشتر تحت فشار قرار می گیرید تا به تعهداتتون پایبند بمونید.)

 فقط مواظب هدف گذاری هاتون باشید. اگه خیلی غیر واقع بینانه یا گنگ و نامفهوم باشند، همیشه خطر نا امید شدن، سردرگمی یا منحرف شدن از مسیر وجود داره.

چند لینک مفید:

هدف مندی - استراتژی سه مرحله ای وارن بافت

هدف گذاری یا ساخت سیستم

 

بنویسید

خودتون را برای خلاقیت آماده کنید. زمان گذاشتن برای نوشتن روزانه به شما برای برقراری بهتر ارتباط کمک می کنه، تونایی تان برای به بیاد آوردن اطلاعات مهم را بهبود می بخشه و خلاقیت شما رو گسترش می ده. خاطرات خودتون رو روزانه بنویسید. این جوری هم درک بهتری از خودتون پیدا می کنید و هم می تونید پس از گذشت مدت ها از روزهایی که برای کاری تصمیم گرفتید برگردید به اون روزها، افکار و اندیشه هاتون رو بررسی کنید، خطاهایی رو که مرتکب شدید را شناسایی کنید، نقاط قوت تصمیم گیری هاتون رو پیدا کنید و از اون ها برای تصمیم گیری های امروز و فردای خودتون کمک بگیرید. این کار حتی کمک تون می کنه تا بهتر بتونید میزان پیشرفت خودتون رو ارزیابی کنید. فراموش نکنید حافظه ما اون قدر ها هم که فکر می کنید قابل اعتماد نیست. یه مثل معروف هست که میگه: ((کم رنگ ترین جوهرها از قوی ترین حافظه ها پایدار تر هستند))

 

لیست کاری روزانه داشته باشید

یه لیست کوچک و اولویت بندی شده کمک زیادی به مدیریت موثر روز شما خواهد کرد. لیستتون رو کوتاه و با مهم ترین اولویت هاتون بنویسید. شلوغ کاری نکنید. زمان بندی خشک و غیر قابل انعطاف تنظیم نکنید. یه لیست خوب باید ساده، به راحتی قابل درک و متناسب با شرایط زندگی شما، انعطاف پذیری داشته باشه. (در باره لیست نویسی کاربردی و موثر هم با شما بیشتر خواهم گفت)

 

استراحت های منظم داشته باشید

این کار به مغز شما استراحت می ده و تمرکزتون رو بر می گردونه. یادتون نره انرژی مغزی ما محدوده و باید درست مدیریت بشه وگرنه ممکنه درست همون جایی که بیشترین نیاز رو به اون دارید، باطری ذهن تون خالی شده باشه. به عنوان نمونه، می تونید از تکنیک ساده زیر کمک بگیرید:

1- یک کار (تنها) یک کار را انتخاب کنید؛

2- تایمر را بر روی 25 دقیقه تنظیم کنید؛

3- متمرکز و بدن وقفه کار کنید تا زنگ تایمر به صدا درآید؛

4- 5 دقیقه استراحت کنید؛

5- مراحل یک تا چهار را تکرار کنید تا کارتون تموم بشه یا مدت زمانی رو که برای اون کار در روزتون اختصاص دادید به پایان برسه.

 

روزتان را تکه تکه کنید

اگر شرایط کاری و زندگی شما اجاز می دهد، روزتان را به تکه های کوچک تقسیم کنید و هر بخش اون رو به یک کار مشخص اختصاص بدهید. با این کار تمرکزتون بالا می ره و انجام کارها راحت تر می شه. چون هر زمان و برای مدت کوتاهی، تنها بر روی یک وظیفه تمرکز دارید. حتی می تونید این کار رو با هفته خودتون انجام بدید. مثلا هر روز از هفته رو به کار به خصوصی اختصاص بدید و اون روز رو تنها با همون کار پر کنید. البته همه چیز به شما، شرایط زندگی تون و نوع حرفه شما بستگی داره. کار نسبتا پیچیده ایی به نظر می رسه ولی با کمی تمرین و آزمایش و خطا سبک خودتون رو پیدا خواهید کرد.